Pomodoro tehnika

pomodoro tehnika

Da li vam se ikada desilo da posvetite ceo jedan dan učenju vodeći se „Tehnikom punog sata“ koja izgleda ovako:

15:40 – „Evo samo da proverim fejs, javim se kolegama i od 4 učim“.

15:58 – „Uh, gladan sam, samo da pojedem nešto i napravim kafu“.

16:23 – „E gde sad da počinjem, hajde jedna epizoda HIMYM i taman u 5 sedam za sto!“

16:54 – „U, mama me zove na telefon“.

18:17 – „Ijao, pa ova žena stvarno ne ume da prestane da priča, ok još jedna epizoda pa počinjem u 7“.

19:22 – „Pa kako sam mogao da znam da su napravili duplu epizodu?! Mala šetnja i od 8 krećem“.

20:47 – „Sutra ceo dan učim!“

Umesto toga, predložiću vam jednu drugu tehniku učenja, koja se zove Pomodoro, a zasnovana je na potpuno drugačijem konceptu . To je tehnika koja se temelji na dobro organizovanom upravljanju vremenom, disciplinovanom vođenju dnevnika o učenju i stalnoj evaluaciji rada. Da bi ova rečenica imala ikakvog smisla, sledi detaljno objašnjenje Pomodora.

Ovu tehniku je patentirao Frančesko Kirilo za vreme studija osamdesetih godina, a naziv je dobila prema kuhinjskom tajmeru u obliku paradajza koji je koristio. Osnovna ideja je bila da se pronađe način koji će motivisati studente da manje vremena provode u učenju, ali da ovo vreme bude iskorišćeno na pravi način. Tako je Frančesko svoje vreme za učenje podelio u intervale koji izgledaju ovako:

-25 minuta učenje-5 minuta pauza

-25 minuta učenje-5 minuta pauza

-25 minuta učenje-5 minuta pauza

-25 minuta učenje-30 minuta pauza

Ovako objašeno, tehnika može izgledati kao da se učenje shvata olako, međutim, to nisu sva pravila. Period koji se provodi u učenju posvećen je samo i isključivo gradivu – ukoliko iz bilo kog razloga dođe do prekida ovog perioda (bilo zbog toga što nam misli odlutaju ili što nas neko prekine), tajmer se mora podesiti ispočetka. Ukoliko završite jednu lekciju pre nego što tajmer zvoni, ne smete prestati sa učenjem – možete ponavljati gradivo. Ukoliko vam fali još par minuta da završite lekciju, a tajmer zvoni  -prestajete sa učenjem ! Pauza bi trebalo da bude ispunjena sadržajima koji nemaju veze sa učenjem – možete slušati muziku, prošetati krug ili pričati sa cimerom. Period od 25 minuta (ili koliko god vama odgovara) naziva se Pomodoro. Dakle, ne postoji „pola Pomodora“ ili „skoro ceo Pomodoro“, već se on mora ispuniti u potpunosti da bi tehnika bila uspešna. ukoliko se tokom Pomodora javi potreba da prekinete jer se nešto „hitno“ desilo, predlažem da to zabeležite sa strane i obavite tokom pauze. Zapitajte se koliko puta vam se zapravo desi nešto tokom učenja što ne može da sačeka 15 minuta.

Ceo proces učenja pomoću ove tehnike zahteva i određeni nivo planiranja. Za Pomodoro je potrebno imati 3 liste. Prva je Lista ciljeva. Ova lista može biti planirana za sedam ili mesec dana, u zavisnosti od toga šta vam više „leži“. Na nju je potrebno upisati malo dugoročniji cilj, npr. „Spremiti ispit iz Psihologije opažanja“.

Na osnovu ove liste, formira se druga lista: Dnevna lista aktivnosti. Ona se piše na početku svakog aktivnog dana. Na ovu listu je potrebno upisati sve aktivnosti koje planirate obaviti a koje se tiču ostvarenja cilja sa prve liste. Na primer, možete ispisati nazive lekcija koje planirate da naučite tog dana. Na ovu listu takođe je potrebno i napisati vreme koje planirate da utrošite za svaku od stavki, kao i broj Pomodora koji ste utrošili (ovo se piše nakon završenog zadatka).  Takođe bilo bi korisno da pronađete način obeležavanja kojim ćete moći da naznačite da li je svaki Pomodoro bio uspešan i završen u potpunosti, kao i da li vas je omeo neki unutrašnji ili spoljašnji faktor. Na primer, ukoliko ste prekinuli Pomodoro jer ste iznenada hitno morali da isplanirate šta će te obući za rođendansku žurku sledećeg vikenda, možete obeležiti Pomodoro zvezdicom. Ako vas je, pak omeo hitan telefonski poziv od drugarice sa kojim ste se čuli samo tri puta od jutros, onda obeležite Pomodoro apostrofom.

Konačno, kada je jedan dan učenja gotov, trebalo bi posvetiti par minuta Listi evaluacija. Ovo je lista na koju ćete svaki dan detaljnije upisivati podatke o vašem procesu učenja: da li ste obavili predviđene dnevne zadatke i koliko ste Pomodora ukupno iskoristili. Osim ovoga, bilo bi poželjno da beležite kratke opise procesa učenja: da li je bio uspešan, da li vas je nešto ometalo, ako da – šta tačno. Ovo je bitno zato što vam lista evaluacija omogućava da imate direktan uvid u to da li napredujete u učenju kao i šta je to što vas najviše ometa, tako da možete unapređivati svoje učenje. Na primer, ukoliko primećujete da iz dana u dan na vašoj Listi evaluacija kao ometajući faktor stoji glasna muzika iz cimerove sobe, možete razmisliti o tome da učite u čitaonici ili da postignete kompromis sa cimerom o vremenu kada se muzika sluša u stanu.

Zašto je Pomodoro uspešna tehnika za mnoge koji su je probali? Pre svega, ograničenost kratkim vremenskim periodom često je motivacija da se sva koncentracija usmeri na gradivo, što je pretpostavka boljeg učenja. Zatim, ova tehnika nas uči disciplini i unapređuje naše veštine organizacije i upravljanja vremenom. Konačno, stalna evaluacija daje nam jasniji uvid u kočnice i prepreke koje imamo i usmerava nas ka tome da unapređujemo uslove u kojima učimo. Evaluacija je korisna jer konstantno dobijamo povratnu informaciju o svom napretku, a to je ono što često nedostaje kada planiramo višenedeljno spremanje ispita.

Za mene je Pomodoro bio interesantan jer ima spisak pravila koji podseća na nekakvu društvenu igru. Pitanje je da li ste spremni da se takmičite sami sa sobom ovog ispitnog roka...

Jelena Đokić, studentkinja psihologije